Chronische aandoeningen

De groep 'chronische aandoeningen' omvat een groot scala aan mogelijke ziekten of aandoeningen. In Nederland heeft ruim een kwart van de mensen een of meer chronische ziekten. Hierbij valt o.a. te denken aan:

• Amputatie
  • Beroerte
  • Dementie
  • Depressie
  • Hart- en vaatziekten
  • Kanker
  • Longproblematiek
  • MS
  • Obesitas
  • Parkinson
  • Reumatische klachten
  • Rug- en nekproblematiek
  • Spierziekten

Leven met een chronische aandoening betekent vaak dat u zich in het dagelijks leven noodgedwongen moet aanpassen aan uw beperkingen. Soms blijft een aanpassing langdurig effectief, maar soms zal het ook nodig zijn om u steeds opnieuw aan te passen aan uw veranderende mogelijkheden.

We gaan  met u in gesprek  over uw beperkingen en uw hulpvraag, en maken een plan om te bereiken dat u in het dagelijks leven zo goed mogelijk kunt functioneren en dat uw kwaliteit van leven verbetert.

Vragen kunnen liggen op het gebied van  het verplaatsen binnen en buitenshuis, de uitvoering van het huishouden en de zelfverzorging, vrijetijdsbesteding, werk en sociale contacten.

Soms zal de ergotherapiebehandeling bestaan uit het oefenen van dagelijkse activiteiten. Hierbij krijgt u advies om de activiteit op een andere manier uit te voeren of om een hulpmiddel te gebruiken. Wij kunnen u ondersteunen bij de aanvraag van een voorziening,

Een veelvoorkomende klacht bij chronische aandoeningen is de vermoeidheid of pijn die gepaard gaat met uw verminderde belastbaarheid. De ergotherapeut zal u coachen naar een betere balans tussen uw belasting en belastbaarheid. Zodat de overbelasting wordt verminderd.